Konjaken som sprider nordiskt ljus

Nord-Norge och Tromsø är känt över hela världen för sitt norrsken. Hit kommer turister från hela världen för att uppleva det märkliga fenomenet. Men vi ska inte glömma att en annan företeelse – som har sina rötter i Tromsø – också är känd över hela världen.

Den som tillbringat mycket tid i norska Tromsø, långt uppe vid polcirkeln kan aldrig glömma sommarens ljus. De vita nätterna. Dagarna som aldrig övergår i natt. Dygnen då det känns som om du alltid är vaken … och det beror antagligen just på att du alltid är vaken.

Vad som kan skapa ordning i tillvaron är att du umgås med andra. Att ni pratar er igenom de vita nätterna, kanske sitter på en servering vid kajkanten och betraktar Sandnessundbruas mäktiga spann och Ishavskatedralens silhuett. Jag lärde mig att få saker hör samman med sådana nätter och långa samtal som att man smuttar på en Larsen Cognac.

Men egentligen var det samma sak under den mörka delen på året. Den långa, svarta månaderna då solen överhuvudtaget inte går upp. Ibland visar den sig … en mycket, mycket kort stund. Jag minns ett möte där mina värdar som en gest av artighet placerade mig vid en utvald stol vid bordet och förklarade att om jag satt där så skulle solen lysa på mig när den uppenbarade sig mellan 11.04 och 11.18. Och ska man ta sig genom sådana långa dygn utan ljus fungerar också långa samtal under kvällarna … i sällskap med en Larsen Cognac.

Att Larsen Cognac lämpar sig så väl för den som tillbringar tid i Tromsø, gör att den givetvis lämpar sig för de flesta andra tillfällen också – på platser där ljusförhållandena inte är så extrema.

Det är inte bara de speciella ljusförhållandena som gör Larsen Cognac populär i Tromsø. Det är ett mycket gott betyg i sig att den är det självklara valet för många – i en ort som är den restaurang- och kafétätaste staden i Europa. Här lägger man sig vinn om bra mat och dryck.
Men visst spelar det antagligen också roll att man överhuvudtaget inte kan tänka sig Larsen Cognac utan Tromsø.

Tromsøborna har alltid varit ett sjöfarande folk. Fisket har alltid varit en viktig näring, men handeln med andra länder var lika viktig och den norska handelsflottan var bemannad med många Tromsø-bor som med sig hem ofta hade sådant de hade inhandlat när de gått i hamn i andra delar av världen. I övriga Norge talade man ofta – lite avundsjukt – om Tromsø som ”Lilla Paris” därför att kvinnorna gick klädda i det senaste modet.

Så det var inte så underligt att unge Jens-Reidar Larsen från Tromsø 1919 klev i land i franska Bordeaux. Båten han reste med var tvungen att läggas upp på varv för omfattande reparationer. Syftet med resan är i efterhand oklart. En del hävdar att han skulle till England för att utbildas till sjökapten, andra att målet var Amerika. Men ska vi inte utgå från att han helt enkelt bara ville ut och se sig om i världen … och erövra den?

Den norske konsuln på plats gav honom rådet att söka sig till Cognac, där var nordbor eftertraktade eftersom de ansågs ha goda språkkunskaper, och det var ju viktigt för de olika tillverkarna av cognac som ju definitivt gärna ville se sina produkter gå på export. Här mötte uppenbarligen Jens-Reidar sitt livs passion. Ja, egentligen upptäckte han två passioner.
Med den ena, en ung kvinna från staden, gifte han sig. Den andra passionen var konjak och den ledde också till ett livslångt förhållande och grundandet av ett företag.

Efter några års arbete hos olika konjaksproducenter kände Jens-Reidar att han vill bli sin egen. Antagligen inte bara därför att han kände att han lärt sig så mycket om hur man gör konjak, utan också därför att han såg möjligheten att erövra nya kunder och marknader i andra länder.

Den första utländska kunden för det lilla konjaksbolag han köpt var ett apotek i Trondheim. Det rådde spritförbud, och norska Vinmonopolet hade inte rätt att sälja sprit till allmänheten. Den som ville ha konjak fick gå till apoteket. Den konjak som Jens-Reidar då sålde marknadsfördes under namnet Gautier vilket var namnet på det konjakshus han köpt.

tromso-cognac_larsen-cognac

Men 1931 började han marknadsföra och sälja sina produkter under eget namn och Larsen Cognac var fött. Redan från början betonade Jens-Reidar det nordiska – något som många betraktade med en viss misstro – ”det kunde väl aldrig fungera”. Men användandet av vikingar i reklamen – inte bara på affischer och i annonser – efterhand kom även vissa flaskor att utformas som vikingaskepp – gjorde att många lade märke till Larsen Cognac … provade … och uppenbarligen uppskattade de som de drack.

Larsen Cognac växte inte bara i Frankrike och Skandinavien utan tidigt hade man framgångar i Tjeckoslovakien, Österrike och Latinamerika och under 1960-talet vann man insteg i Nordamerika och Asien.

Robert Andrieux

Robert Andrieux är Master Blender på Larsen Cognac. När han rör sig mellan faten och proverna i sitt sökande efter de rätta tonerna, smakerna och dofterna som ska skapa den stil Larsen gjort sig känd för … då är det 25 års erfarenhet som är i arbete.

  1. Jens-Reidar Larsens mål var att skapa en konjak som hade en helt unik stil där den fruktiga aromen från druvorna skulle hamna i förgrunden.
  2. Det åstadkoms genom en tidig destillering efter vinjäsningen. Destilleringen sker efter avlägsnandet av jästrester för att den ursprungliga fruktigheten ska behållas och för att man ska få en eau-de-vie som utmärks av sin elegans.
  3. Den som är ”Masterdistiller” har den krävande uppgiften att välja ut den lilla del av den eau-de-vie som destillerats som ska lagras på ekfat.
  4. Det är inne i ekfatens mörker som det där lilla undret sker – eau-de-vien åldras och förvandlas till cognac. Givetvis är man på Larsen noga med hur faten tillverkas – de tillverkas av bergsek från skogarna i Tronçais, som planterades för att säkra tillgången till virke till den franska flottan. Det är inte fel att tala om att sker ett ”under” i faten medan eau-de-vien åldras. Fat tillverkade av ek från Tronçais kallas ofta ”Magiska tunnor”.
  5. Sedan gäller det för den som är ”Master Blender” att genom att dofta och smaka och studera färgen hos hundratals varianter av eau-de-vie skapa den perfekta mix som gör att en Larsen Cognac föds.

I mars 2016 blev Larsen VS under ”World Drink Awards” utnämnd till ”Årets bästa VS Cognac”. Juryn gör sin bedömning inte bara utifrån dryckens kvalitet utan bedömer också design och förpackning.

Tidigare under året erövrade Larsen VS också en silvermedalj i San Francisco Spirits Competition där 1 850 spritsorter bedömdes.