Mikrobryggerier handlar om stor vänskap

Det är nog inte många som tänker att det traditionella vinlandet Italien har många mikrobryggerier. Mikroöl är ett nytt exploderande fenomen i Italien, men landet hamnar ändå på en tredjeplats i Europa med sina 586 mikrobryggerier, efter utpräglade ölländer som Storbritannien och Tyskland.

Så här ser mikroölscenen ut i provinsen Viterbo i norra Lazio.

Tuscia kallas området i norra Lazio, södra delen av Toskana och västligaste delen av Umbrien. Landskapet är vackert böljande och extremt bördigt, med stora odlingar av vin, oliver, frukt och grönsaker. Vid provinsvägen Teverina alldeles utanför staden Viterbo ligger indstriområdet Zona Artigiana Teverina. Det är ett sådant där område med grå låga byggnader på asfalterad mark, många parkerade bilar och mekaniska ljud som blandas med varandra till ourskiljbarhet, men inte en människa syns till.

Det skulle lika gärna kunna vara Brodalens industriområde i Partille. Förutom då att syrsorna spelar i de gröna omgivningarna och att värmevågorna redan börjat dallra ovanför gatorna fast klockan bara är drygt elva på förmiddagen.

Filippo Miele (till höger) på Terre di Faul, foto Andrea Docimo.

I en av lokalerna håller mikrobryggeriet Terre di Faul till. Ägaren och grundaren Filippo Miele är omkring 30 år och sköter företaget tillsammans med en anställd. I perioder gör även studenter på jordbrukshögskolan i Viterbo sin praktik här.

”Vi är ett mikrobryggeri, men även ett agricolo. Det innebär att vi inte bara gör ölen utan också producerar minst 50 procent av råvarorna”, säger Filippo.

Av Italiens 586 mikrobryggerier är runt 80 stycken även agricolo. Terre di Fauls odlingar med korn ligger några kilometer ifrån bryggeriet. Andelen av mältat korn varierar mellan olika ölsorter, till exempel har cream ale-ölet ”Midnight sunset” 85 procent av lokalodlat korn, och IPA:n ”American pop” 60 procent.

”Jag har även olivodlingar, och har tänkt utöka verksamheten genom att sälja olivolja med samma märkesnamn. Det finns bra chanser att kunder som köpt mitt öl även köper olivoljan. Det är klart att den blir dyrare än i de stora livsmedelsbutikerna, men den är bättre. De som bor här omkring konsumerar nästan bara olivolja som kommer ifrån närmiljön.

Sammanlagt har vi producerat tolv olika öl, men inte samtidigt. Produktionen är starkt beroende av olika sorters omständigheter”, säger Filippo. ”Nu producerar vi fyra olika öl.”

Terre di Faul producerar kring 70 000 liter öl per år, och den lokala förankringen är en viktig företagsfaktor.

”Jag säljer mest till barer och restauranger i Lazio. Jag har faktiskt fått ett erbjudande från svenska alkoholmonopolet, men de skulle bara erbjuda 80 cent per flaska, vilket är för lite för mig, dessutom vet jag också hur dyrt alkohol är i Sverige”, berättar Filippo.

På utsidan hänger några humlerankor som dekoration från en träställning. Vid väggen brummar ett kylaggregat.

”Det där är ljudet av pengar som försvinner”, konstaterar Filippo. ”Produktionen är ungefär 50 procent dyrare under sommaren. Elräkningen per månad är nu cirka 1 200 euro, under vintern 800.”

Baren Beer Shock i staden Viterbo är lite av en kyrka för craft beer-älskare i regionen. Här träffades Filippo och Luca på bryggeriet Turan för några år sedan och Filippo blev så inspirerad att han startade sitt eget bryggeri. Numera spelar också Filippo och Luca i samma band. Det är uppenbart att bryggarna i provinsen Viterbo känner varandra mycket väl.

Turan är namnet på den etruskiska fertilitetsgudinnan. Etruskerna var ett folkslag som hade sitt huvudfäste i Tuscia innan romarna erövrade området.

Turan ligger i ett industriområde utanför den lilla orten Bagnaia – granne med staden Viterbo – som är mest känd för sin undersköna trädgård Villa Lante. Från bryggeriets fönster syns Bagnaias högsta byggnader längsmed en grönskande kulle (i samma industriområde ska för övrigt Filippo på bryggeriet Terre di Faul börja producera olivolja till hösten).

Turan Public Enemy Trippel.

Turan har tre anställda – Luca Laudi (son till grundaren), Francesco Sabino som arbetar med produktionen, och Annarita D’Antuono som sköter den administrativa delen. De startade 2010 i bergsbyn Montefisascone, men flyttade 2013 till de nuvarande rymligare lokalerna i Bagnaia. De producerar ungefär 140 000 liter öl per år.

”Korna här i närheten får äta maltresterna”, säger Francesco som började på företaget 2014.

Även Turan vill förlägga största delen av produktionen till hösten och vintern, eftersom det är ett behagligare arbetsklimat med betydligt billigare elräkningar.

Turan Revolution Golden Ale

De deltar i cirka fyra sorters mässor och events varje år, men håller sig inom regionen Lazio.

”Det är inte säkert att mässor eller ölfester lönar sig. I Rom finns den stora ölfesten EURHOP, som varar i tre dagar. Anmälningsavgiften är 1 000 euro, men om det regnar blir besökarna få och man får inga pengar tillbaka”, förklarar Luca.

Andrea Fralleoni, Free Lions, foto Do di Malto

Ett annat företag som däremot söker sig mer utåt och inte bara inriktar sig på regionen är Free Lions, som firar sexårsjubileum nu i oktober. Detta industriområde ligger längs Strada Tuscanese, som är huvudvägen till havet från Viterbotrakten.

”Det är massor av människor som åker den här vägen till havet fredag kväll och kommer tillbaka söndag kväll. Jag har funderat på om vi ska försöka sälja kylda ölpaket för stranden”, noterar ägaren Andrea Fralleoni entusiastiskt.

Kunderna har en medelålder på uppskattningsvis 30 år.

”Visst finns de jätteunga under 20 år, och min pappa är 80 år och älskar öl”, säger Andrea.

På parkeringen mot vägen fladdrar de halvt sönderslitna flaggorna i vinden, en dödskalleflagga och två med företagets logotyp – två lejonhuvuden, vilket är passande eftersom ett lejon även pryder Viterbos stadsvapen.

”Flaggorna är bara sex månader gamla, de förstördes av stormarna i våras”, förklarar Andrea.

Free Lions deltar i sex till sju olika mässor per år och exporterar även till England och Spanien.

”Vi hjälpte ett bryggeri i San Sebastian i Spanien att öppna upp sin verksamhet med hjälp av vårt knowhow, det är jag mycket stolt över. I gengäld har de introducerat oss på den spanska craft beer-scenen”. Andreas stolthet är tydlig.

I höst ska Free Lions vara med i den prestigefyllda mässan Salone del gusto i Turin 22–26 september, och representera regionen Lazio med sina drycker. Jag får provsmaka en av deras populäraste öl, Big Zombie, en dubbel IPA tillverkad uteslutande på kontinental humle.

”Den är bitter, har hög alkoholhalt, nästan 8 procent, men passar bra alla årstider”, tycker Andrea och skrattar.

Han visar mig den jättelika grusplanen bakom bryggeriet och avslöjar sina framtidsplaner med konserter, massor av öl och food trucks.

”Ölet sammanfogar människor. Det är lättare, billigare och mer kravlöst än att umgås med vin och mat på restaurang. Craft beer handlar om vänskap helt enkelt”, säger Andrea.