Nyheter Mars 2008

Fransk spritjätte köper Vin & Sprit
Vin & Sprit AB (V&S) affären är nu avklarad. Regeringen säljer V&S till Pernod Ricard S.A. (Pernod Ricard), ett av världens ledande alkoholdryckesföretag. Försäljningssumman uppgick till 55 miljarder för V&S och undertecknades söndagen den 30 mars.– Genom en noggrant genomförd försäljningsprocess har vi uppnått en mycket bra affär för V&S och det svenska folkhushållet.

Pernod Ricard har lämnat det anbud som vid en samlad bedömning är det bästa och utgör det högsta priset av de fyra slutbuden. Pernod Ricard är en utmärkt hemvist för V&S. Styrelsen i V&S har uttryckt att de ser en betydande industriell logik i affären, säger kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell i ett pressmeddelande. Enligt regeringens pressmeddelande kommer Absolut vodka att utgöra det enskilt största varumärket i Pernod Ricard-gruppen. Köparen avser att bibehålla V&S som ett svenskt bolag baserat i Sverige med fortsatt ansvar för produktion och marknadsföring, i enlighet med den gängse decentraliserade affärsmodellen hos Pernod Ricard. (31/3)


Carlsberg redo för slutspel
Carlsberg fortsätter att lansera sitt värumärke i fotbollssammanhang. Nu är Carlsberg klara för fotbolls-EM för sjätte gången.  I slutet av 80-talet tog Carlsberg ett första steg för att sponsra internationell idrott då man gick med och sponsrade EM i Tyskland 1988. – Att sponsra EM-slutspelet i fotboll är viktigt för vårt varumärke och det påverkar vår försäljning positivt, menar Anders Tegenkvist, marknadsdirektör och ansvarig för EM-frågor på Carlsberg Sverige. (31/3)


Premiär i Sverige

Det sydafrikanska vinet KWV Roodeberg har nu fått en vit variant, White 2007. Och världslanseringen startar i Sverige, vilket är ganska naturligt då vi dricker mer röd Roodeberg än något annat land. Vinet är framtaget i nära samarbete mellan KWVs vinmakarteam och Arvid Nordquist och ligger på Systembolagets beställningssortiment för 79 kronor flaskan, skriver www.wownews.se (28/3)
    


Torg för ölälskare
För den som är intresserad av öl på Vinordic kommer en av de stora nyheterna på vara ett öltorg som samlar stora och små bryggerier och importörer. Tillsammans erbjuder de över 100 ölsorter och här får besökaren chansen att utöka sina kunskaper om öl bland annat genom ölprovningar och öl och mat i olika kombinationer.(28/3)

Miljösatsning i vinvärlden
Systembolaget satsar mer på ekologiskt vin, en ny sajt om ekologiskt vin som lanseras av Giertz. Sajten heter ekovin.se, och handlar om ekologiska viner – kompletterat med allmän information om vad det innebär att producera vin ekologiskt, fairtrade och biodynamiskt. Flera importörer har under det senaste året gått ut med hur de ser över transporter för att minska påverkan på miljön. Nya Världenländer satsar på miljön med nytt verktyg, vin- och klimatkonferens hålls och ölproducenter gör lättviktsflaskor, uppger WOW-news. (19/3)
    

Stjärnor i Guide Michelin
Stockholmskrogarna Leijontornet och Mathias Dahlgren Matsalen samt Kock & Vin i Göteborg har alla förärats en stjärna i Guide Michelin Main Cities of Europe 2008. Nyligen presenterade Guide Michelin årets upplaga av Guide Michelin Main Cities of Europe. Edsbacka krog i Sollentuna är fortfarande ensam i Sverige om att ha två stjärnor och förutom de tre nya enstjärniga tillskotten är ställningen oförändrad. (19/3)
    

Nya serveringsregler i Stockholm
Stockholms regler för utskänkningstillstånd kommer nu att ändras. Nya riktlinjer för gör det lättare för sushi-krogar, tapas- och skaldjursrestauranger att få servera alkohol. Det underlättar även för vegetariska restauranger att få utskänkningstillstånd eftersom man tidigare har haft svårt att få det på grund av att man tidigare tvingats att uppfylla kriteriet om ”allsidig kost” som innefattat kött och fisk. Strikta regler om antal varma rätter på menyn kommer även att ändras.(18/3)
    

Populär sajt för hemmakockar
Att mat engagerar visar sig stämma på nätsajten kokaihop.se. Den har på kort tid attraherat 5 000 medlemmar – omtyckta recept i enkel miljö skapar en modern mötesplats för hemmakockar. Egna matsedlar, diskussioner och recensioner om maträtter och tävlingar är det som lockar besökaren. (18/3)
    

Ny bar för vinälskaren
Nyligen öppnade en ny vinbar på Östermalmstorg; Primewinebar. Med cirka 90 viner på glas och 600 flaskor på vinlistan kommer Primewinebar att erbjuda Sveriges bredaste vinsortiment! Bakom vinbarens tidlösa design står den välkända arkitekten Thomas Sandell. (14/3)
    
Jonas i Bocuse d’Or
Jonas Lundgren kommer att representera Sverige i Bocuse d’Or i januari nästa år. Det stod klart efter uttagningstävlingen på Restaurangakademien i Stockholm. Juryn, som leddes av Mathias Dahlgren, motiverade valet med att hans mat var gjord ”med personlig prägel, hög teknikalitet och bra balans i höga smaker. En värdig representant för Sverige”Jonas Lundgren är ännu inget känt namn i Sverige.

Han har dock mycket gedigen erfarenhet från internationella toppkrogar och arbetar nu på tvåstjärniga Bagatelle i Oslo där han har Eywind Hellström, President för Bocuse d’Or Europa, som inspiratör och förebild. Tidigare har Jonas bland annat arbetat på restauranger som trestjärniga Pierre Ganier i Paris och trestjärniga The French Laundry i Napa Valley. Det skriver WOW-news. (14/3)
    

Satsning i Sydafrika
I år firar hotellkedjan Petit 5-års jubileum i Sverige, med konceptet små hotell med stora kök, satsar hotellkedjan nu på att bygga upp ett liknande nätverk av hotell i Sydafrika. Dessa går under benämning Petit Pearl, vilket innebär att de är anslutna till Petit Hotellkedjan och rekommenderas för att deras koncept liknar medlemshotellens i Sverige.

Målet är att redan inom ett par år erbjuda, skandinaviska resenärer en kedja av hotell som man kan resa emellan, precis som man kan göra i Sverige, där hotellkatalogen idag för många blivit en resehandbok. Idag finns två pärlor anslutna till kedjan, Ridgemore Villa nära Cape Town, Western Cape och The Dunes där Garden Route slutar i St. Francis Bay, Eastern Cape. Läs mer på www.petithotel.se. (5/3)
    

Svensk senap gör internationell succé
Tre senapssorter från LissEllas senap i Garpenberg hamnade på prispallen när senapens inofficiell
a VM i USA avgjordes. Vi är ett senapsälskande land konstaterar man. LissEllas senap i Garpenberg är världens godaste i klassen söt och stark. Beskedet om guldmedaljen och tre andra utmärkelser fick LissEllas senap när juryn i Wisconsin i USA gav sitt utlåtande om vilken senap som är bäst i världen. Olle Bengtsson som presenterade senapen på Östermalmsgallerian fick oanad hjälp på traven. En mycket nöjd amerikanska uttryckte högt sin förtjusning i lokalen.

– Why don´t you sell this in New York, hördes över hela gallerian, berättar Olle Bengtsson med glimten i ögat till Dalarnas Tidingar.

De har vunnit guld, silver och två brons i senapens inofficiella VM i USA. The World Wide Mustard Competition avgörs i USA varje år. Senapsproducenter från hela världen deltar i 19 olika klasser. Guld togs hem i den största klassen, Sweet and hot, med den starka och söta "S-Special". Silver i Honey mustards med "Söt och Stark". Brons erövrades i klassen Course med "Grov" som är en helt osötad, stark och grovmalen senap och ännu ett brons bärgades i Salad dressings med "LissEllas Senapsdressing" med vitlök och örter. Prisutdelningen ägde rum i Napa Valley Mustard Festival i Kalifornien den 14:e mars. (5/3)