Vin från Himalayas sluttningar håller hög klass

”Östern är röd” sjöng den del av den radikala vänstern som på 1970-talet såg Kina som ett föredöme.

Och visst kan man väl säga att östern fortfarande är röd – Bordeaux-röd.

Vi har ju inte kunnat undgå att se hur den kinesiska konsumtionen satt sina spår i den internationella vinhandeln. Där finns det uppenbarligen ett stort sug efter exempelvis exklusiva Bordeauxviner, och när det gäller champagne hör kineserna till det folk som i absoluta tal antagligen konsumerar mest i världen.

Men i framtiden kan det istället bli så att det är Kina som levererar unika och dyra viner till omvärlden.

På den brittiska och amerikanska marknaden finns redan ett mindre urval av kinesiska viner av hög kvalitet; nogräknade Berry Bros. & Rudd i London har sex i sitt utbud.

Att ett nytt kinesiskt vin nu väckt stor uppmärksamhet är kombinationen av franskt kunnande och exceptionellt speciella förhållanden i en del av Kina.

I Yunnanprovinsen, inklämt mellan Burma, Laos och Vietnam har Moet-Hennessy övertagit odlingar och inlett vinproduktion. Projektet inleddes 2002.

Odlingarna sker i terasser på Himalayaplatån och den relativt höga höjden 800 meter balanserar det faktum att de egentligen befinner sig alltför långt söderöver på det norra halvklotet för att kunna förväntas ge bra viner.

Det var framförallt det stabila klimatet och temperaturskillnaderna under dygnet som fick Moet-Hennessy att välja området – temperaturskillnaden mellan natt och dag kan bli upp till 30 grader.

Druvan är Cabernet Sauvignon och 2013 är den första årgången som lanseras.

De som haft möjligheten att prova vinet talar om ett Bordeau-vin som är mer Bordeaux än det som produceras i Frankrike och det sägs också vara ett synnerligen robust vin – en flaska som stått öppnad i två dygn medförde inte minsta lilla förändring i smaken.

Man kan lätt förstå den förväntan Moet-Hennesys vinmakare som ansvarar för odlingarna visar när de uttrycker stora förhoppningar om hur denna årgång utvecklats om 20 år.

Den som kommer över en flaska i USA av Ao Yun 2013 (Ao Yun är förstås kinesiska och betyder ”Ovan där”) får räkna med att betala 300 USD.