Människorna bakom Mandrarossa

Det sicilianska vinhuset Settesoli har gjort en nystart med sitt vin-varumärke från 1999, Mandrarossa, som redan finns i ett 40-tal länder i världen. I Sverige är Mandrarossa ett relativt nytt begrepp, men sedan några är görs det en rejäl satsning på att försöka etablera vinserien här.

Tanken bakom Mandrarossa är att vinhuset från Sicilien ska förena hög kvalitet med ett lite högre men ändå rimligt pris. Vinerna i serien ser exklusiva ut, men de är högst prisvärda och inte så mycket dyrare än andra viner i sin klass. Vinerna görs både på inhemska sicilianska druvor och internationella druvor.

I nuläget är det möjligt att få tag på sju olika produkter i serien Mandrarossa i Sverige. Kanske har du redan lagt märke till de bastanta men snygga, svarta flaskorna med ljusgula etiketter i butikerna. De syns verkligen och Mandrarossa bidrar till att göra det roligare att servera gäster vin ur en flaska med siciliansk stolthet än att hälla upp vin ur en pappersbox. Både Urra di mare, vitt vin på 100 procent sauvignon blanc, och Timperosse, rött vin på 100 procent petit verdot, serveras i 1,5-litersflaskor och finns i Systembolagets fasta sortiment.

Stephan Moccia, produktansvarig Mandrarossa och krögaren Karl Ljung, L’Avventura.

I början av september träffade Vin&Bar företrädarna för Mandrarossa, Stephan Moccia, som är produktansvarig för vinvarumärket, och Settesolis exportchef Sara Valeri för ett samtal om sicilianarnas satsning på kvalitet.

Mötet började med en siciliansk söndagslunch på restaurangen L’Avventura i de magnifika lokalerna nära Odenplan i Stockholm. Här bjöds på smakprov från en specialmeny sammansatt av krögaren Karl Ljung och hans medarbetare och även ett urval av Mandrarossas viner. 

Dagen efter åt jag, Sara och Stephan lunch tillsammans på Agaton Bar och Restaurang som serverar italiensk mat på Västerlånggatan i hjärtat av Gamla Stan.

Sara Valeri träffade jag för ett par år sedan i Settesolis hemmatrakt Menfi, som ligger vid kusten på sydvästra Sicilien. Hon var nöjd med den sicilianska lunchen, vimlet och den nyfikna stämningen som rådde på L’Avventura. Sverige är ju ett land med många ”early adopters”, särskilt när det gäller it, men faktiskt också när det gäller vin. Det är Vin&Bars läsare ett utmärkt exmpel på. Mat- och vinintresserade svenskar provar gärna nytt. Det gör att Sverige är ett bra land att nylansera Mandrarossa i, tycker Sara:

– Vi har släppt några viner i taget i Sverige och intresset växer stadigt. Vi kommer att ta med oss erfarenheterna från lanseringen i Sverige och ha det som en modell för det fortsatta arbetet ute i världen, säger hon.

Stephan Moccia brinner för Mandrarossa. Han har ”nästan flyttat” till Sicilien från Neapel och lämnat vinområdet Campania bakom sig. Det var där han arbetade senast med vin. Stephan är fylld av lust att ta nya, större tag när det gäller nylanseringen av Mandrarossa, som inleddes 2014:

– Jag är mycket ute och reser i världen och tillbringar två veckor i olika exportländer, och sedan blir det en vecka hemma i Neapel och en vecka på Sicilien, berättar han.

RÖDA VINER

Mandrarossa Timperosse
1500 ml. Art nr: 71441. 
Pris: 249 kr Sortiment: FS

Mandrarossa Cavadiserpe 
750 ml. Art nr: 73761. 
Pris: 169 kr. Sortiment: FS 

Mandrarossa Nero D’Avola
750 ml. Art nr: 73896.
Pris: 119 kr. Sortiment: BS

Mandrarossa Frappato 
750 ml. Art nr: 74080. 
Pris: 149 kr. Sortiment: BS

VITA VINER

Mandrarossa Urra di Mare 
1500 ml. Art nr: 73918
Pris: 249 kr. Sortiment: FS

Mandrarossa Santannella
750 ml. Art nr: 76694.
Pris: 189 kr. Sortiment: BS

Mandrarossa Grillo 
750 ml. Art nr: 73155
Pris: 119 kr. Sortiment: BS

Prenumerera och få 6 nr direkt hem i brevlådan! 
Årsprenumeration 360 kr
Tvåårsprenumeration 620 kr
Anmäl dig här!

 

Psst... nu finns vi även på instagram! @vinochbar

 

VIN & BAR Förlag AB

info@vinochbar.com

Instagram@vinochbar

BG 5274-7649

 

Kundtjänst/prenumeration:

Pressdata 08-799 63 97

vinochbar@pressdata.se