Med smak av Amalfi och solmogna citroner

Varje år släpps en ny version av Blossa Årgångslögg. I år har turen kommit till den vackra kuststräckan mellan Positano i väst och Vietri sul Mare i öst. Längs kuststräckningen ligger städerna Cetara, Maiori, Minori, Ravello, Atrani, Amalfi, Praiano, Positano och Scala. De är otillgängliga smycken med vackra hus strödda över bergssidorna i städer som är kända för sina många trappsteg och en vidunderlig utsikt över hav och berg.

Amalfikusten kallas La Divina Costiera – den gudomliga kusten. I regionen växer stora, solmogna Ovale di Sorrento, citronerna som utgör grunden i tillverkningen av likören Limoncello. De har en ovanligt lätt syrlighet, som ger Blossa 18 di Limone en frisk smakton av citrus och sol. 

 Att hitta rätt blandning och smak för varje års glögg, som sticker ut men ändå är förankrad i tradionellt tillverkad glögg, är sedan länge Åsa Orsvärns uppgift. Hon är Chief Blender för Blossa:

– Smaken från citrus gifter sig bra med Blossas traditionella glöggkryddor och tonerna från rosmarin, timjan och basilika. Det är kryddor som förknippas med värme, hav och soldränkta landskap. Blossa 18 är en spännande kombination av Medelhavet och klassisk svensk jul, säger hon.

Flaskans turkosa nyans leder tankarna till det glittrande Medelhavet vid Amalfikusten. Årets design är inspirerad av klassiska italienska delikatessförpackningar och futurismens geometriska formspråk från början av 1900-talet. Den solgula korken är en hyllning till citronen och Limoncellon som inspirerat till smaken på Blossa 18 di Limone.

Blossa har lanserat en ny smak inför varje vintersäsong sedan 2003. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Efter det tog man fram smaker från olika resmål i världen.

Designen som är ny för varje år har gjort årgångsglöggen eftertraktad bland samlare.

 Det är en större apparat än man kan tro att ta fram en ny årgångsglögg. Åsa och ett team av experter börjar tidigt att undersöka ett antal olika smakinriktningar. När man bestämt sig för en idé, provat olika blandningar och konceptet mognat fram är det en omsorgsfull process att få till produktionen. Det är en utmaning i sig, eftersom det ska fram 500 000 liter till de nordiska länderna. Vinbasen av vitt vin är densamma. Det är också den tillsatta alkoholen och de traditonella nordiska glöggkryddorna. Till det tillförs ett nytt smakspår som vänder upp och ner på föreställningen om vad glögg kan vara:

– Vi försöker hitta en trend som ligger i tiden i flera branscher, inte bara inom dryck. Den här gången började det med citrus och landade så småningom i Amalfi. Årgångsglöggen är ett sätt för oss att försöka vidga glöggens användningsområde över året, säger hon.

Årgångsglöggen gör det möjligt att dricka glögg med friska toner av citrus och sol redan tidigt under hösten innan jultraditionerna startar. Det unnar sig även Åsa, även om det då blir på ett nytt sätt, värdigt årgångsglöggen:

– Jag dricker gärna årgångsglöggen i ett vinglas med is. Smakerna på glöggen ger en värmande känsla, fast det är kallt och mörkt ute. Det är också en trevlig smakupplevelse att blanda glöggen med mousserande vin, eller vanligt bubbelvatten, menar hon. 

Prenumerera och få 6 nr direkt hem i brevlådan! 
Årsprenumeration 360 kr
Tvåårsprenumeration 620 kr
Anmäl dig här!

 

Psst... nu finns vi även på instagram! @vinochbar

 

VIN & BAR Förlag AB

info@vinochbar.com

Instagram@vinochbar

BG 5274-7649

 

Kundtjänst/prenumeration:

Pressdata 08-799 63 97

vinochbar@pressdata.se