Svensk kvalitet en del av Tonictrenden

Det har blivit bättre, men fortfarande är det så att långt större möda läggs på att hitta den där alldeles speciella ginen, medan det slarvas med tonicen. – En flaska Hendrick’s för 449 kronor på Systembolaget, alldeles utmärkt så långt, men en dålig tonic dödar alla de fina smakerna och nyanserna i den fina ginen, säger Gustaf Ytander, grundare och vd på Swedish Tonic.

Tonicens betydelse är uppenbar: 70 procent av vätskan i en GT utgörs av tonic. På Swedish Tonic – som vuxit explosionsartat sen starten sommaren 2016 – kan man räkna:

– Vi hade ginboomen i ryggen samtidigt som marknaden för tonics kändes helt förstörd, sönderkommersialiserad. Vår tanke, utifrån ett gammalt intresse för mat och dryck, var att det behövdes en kvalitetstonic, en tonic som den gjordes förr, men i modern tappning, säger Gustaf.

Bob Dylan sa nån gång att han aldrig hade nån ambition att skriva egna låtar, men en dag stod han där och hade sjungit alla låtar han ville sjunga som var skrivna av andra, och då gjorde han dygd av nödvändigheten och började skriva själv, med känt resultat. Samma sak här.

– Vi kunde inte hitta nån tonic vi gillade, därför fick vi skapa den själva, säger Gustaf.

Hemligheten är enkel, förnämliga råvaror: riktig kinabark – varur kininet, det bittra i tonicen, utvinns, det som historiskt sett adderades för att förebygga malaria – färskpressad citrus, agave för sötma, samt enbär och andra kryddor för de mörkare smakerna. Inget socker.

– Helt enkelt så få konstigheter som möjligt, säger Gustaf.

De flesta genombrott, oavsett vad det handlar om, bygger på tre saker: tur, talang, tajmning. Swedish Tonic uppfyller dessa villkor och av allt att döma kommer redan mycket bra tider snart gå till bättre än bra.

– För första gången i historien får man i år fler träffar om man googlar på ”gin” än om man gör det på ”vodka”. Det dricks mer Gin & Tonic än aldrig förr. Vi har skapat ett coolt varumärke och den organiska marknadsföringen via sociala medier har hjälpt oss mycket för att synas och komma ut med vårt budskap.

Målet för framtiden – att växa, Europa, världen … En lång och spännande resa … Det har börjat så smått med Danmark och Tyskland och nästa år väntar Norge.

Det kommer med all säkerhet alltid drickas mest tonic ihop med gin, men det finns, berättar Gustaf, också en tonicboom i sig, fristående från ginen.

– Det är en tydlig trend och den tilltar från år till år. Folk vill gå ut mitt i veckan och vara sociala, men utan att slippa dagen efter-effekterna på jobbet. Det blir allt fler alkoholfria alternativ på barernas drinklistor.

 Sommaren 2017 vann Swedish Tonic en stor gincocktailtävling i London. Ett kvitto på kvaliteten. Produkterna som saluförs är två: Swedish Tonic (syrup) där man själv ska tillsätta kraftigt kolsyrat vatten för önskad smak, samt Swedish Tonic Water (där det kolsyrade vattnet redan är tillsatt när man handlar).

– Det är coolare med syrup. Då kan man sätta sin personliga touch på det. Men det är bara min åsikt, somliga vill ha det klart och fixat, säger Gustaf. 

På det sättet rustar sig Swedish Tonic för en spännande framtid.

LYXIGT

2 cl Swedish Tonic Syrup
1 cl Fläderblomssaft 
4 cl Gin

Gör så här:

Fyll glaset rikligt med is och 10 cl kolsyrat vatten. Garnera med grape och
en kvist rosmarin.

Prenumerera och få 6 nr direkt hem i brevlådan! 
Årsprenumeration 360 kr
Tvåårsprenumeration 620 kr
Anmäl dig här!

 

Psst... nu finns vi även på instagram! @vinochbar

 

VIN & BAR Förlag AB

info@vinochbar.com

Instagram@vinochbar

BG 5274-7649

 

Kundtjänst/prenumeration:

Pressdata 08-799 63 97

vinochbar@pressdata.se