Perfekt matchning: Efva, Angela + Mackmyra

Kanske är det världshistoria. Ska vi ta Efva Attling och Angela D’Orazio på orden kan vi ta bort ordet kanske och skriva: det ÄR världshistoria. – Två kvinnor som skapat en whisky, vi är de enda i hela världen som gjort det, säger Angela.

Moment Efva från Mackmyra är en single malt-whisky som slutlagrats på björkvinsmättade bourbonfat. Tillsammans med ytterligare några fat av kryddig ny amerikansk ek och en liten del whisky med körbärsvinsfinnish utgör de Moment Efva.

Moment Efva. Whisky i exklusiv upplaga från Mackmyra. Finns i Systembolagets beställningssortiment. Art nr: 82277-01. Volym: 700 ml. Alkoholhalt: 46,3 procent.
Total buteljerad volym: 4 111 flaskor. Pris: 1 249 kronor.

 

– Säger man whisky, eller konjak, tänker man på män. Säger man likören Baileys eller söta drinkar tänker man på kvinnor. Whisky har varit inmutat av männen, rock’n’roll-drickat, men vi vill ändra på det, ett rock’n’roll-dricka passar lika bra för kvinnor, säger Angela D’Orazio.

– Drinkar går bort. Whisky ska det vara, det är viktigt med balans i livet i alla avseenden och för att få det, balans i livet, ska man dricka så mycket whisky man kan tills man dör, säger Efva Attling och skrattar.

Master blender Angela stöter ibland på fat som utmärker sig bland övriga under sina provsmakningsturer i Bodås gruva och på Fjäderholmarna. Därför har Mackmyra skapat Moment, som är en exklusiv serie där de unika faten får komma till sin rätt. Eftersom det handlar om ett litet antal fat varje gång är upplagorna i Momentserien mycket begränsade.

– Jag jobbar nere i Bodås gruva och smakar av fat. Sen får jag prover till mitt labb uppe i whiskybyn och jag provar av och bestämmer hur vi ska gå vidare. Det som attraherar mig mest är roliga och konstiga saker. Min testverksamhet börjar alltid i 30-litersfat. I Moment Efva är det mestadels en björkvinsfinnish. Vi drog i gång projektet 2012, säger Angela.

Björkvinet kommer från Grythyttan Vin och är specialbeställt. Det är en lite sötare variant än den torrare varianten som finns på Systembolaget.

– Finns det sötma med i spelet samarbetar aromerna bättre med whisky. De blommiga tonerna och de smakrika aromerna i björkvinet lyfts fram bättre av sötman. Eftersom jag är intresserad av ett balanserat, hälsosamt liv, tål det också att sägas att björksav är väldigt nyttigt. Nu vet jag inte hur mycket av nyttigheterna som finns kvar i slutprodukten, men jag kallar det för en nyttig whisky tills motsatsen är bevisad, säger Angela.

Det är kanske inte världens viktigaste sak att veta, men de oviktiga sakerna är ofta lika roliga att känna till som de viktiga. I whiskybranschen, som i de flesta yrken, finns ett internt språkbruk, och internt i branschen, proffs emellan, kallas inte en master blender för en master blender, hon, eller han, kallas för … NÄSA.

Angela är en pionjärnäsa i egenskap av kvinna, whiskybranschen är annars testosteronstinn.

– Ja, det är en riktigt manlig bransch. Ta när jag åker till ISC i Edinburgh. Där är det bara jag och manliga näsor som dömer. Det  behövs helt klart fler kvinnor i branschen för att göra den mer balanserad och civiliserad.

Angela crawlar, simmar bröst, rygg och fjäril i whisky på heltid – och får betalt för det. Slå det. Ett drömyrke för många, kanske de flesta. Också ett typexempel på ett yrke som få, kanske ingen, funderar på att bli, utan ett yrke man halkar in på. Eller hur, inte många har suttit i tonåren och drömt om att bli master blender när de blir stora.

– Jag ville bli ballerina. Jag blev master blender tack vare ett antal bananskal. Jag tror att de flesta kan bli det. Visst spelar en viss medfödd känsla för smak och doft in, men det helt avgörande är att man har intresset och brinner för whisky. Jag började med att ansvara för whiskydelen på krogen Akkurat i Stockholm. Jag höll i många provningar, det ena ledde till det andra och mitt liv blev whisky.

 

Smyckeskonstnären Efva har, förutom att hon varit smakråd åt master blender Angela, designat korken.

Det är en smart och elegant design där hon formmässigt lekt med bokstaven M – M som i Mackmyra, M som i Moment och – om Efva fått som hon velat – M som i mamma. Men just den associationen gick bort. Kopplingen sprit och mamma är för kontroversiell i Sverige.

Budskapet kvarstår dock: mamma kan också – precis som pappa – dricka whisky.

– Samtidigt är det den manligaste design jag gjort, funktionell, greppvänlig … Jag tänker inte på sådant i vanliga fall. Korken är silverdoppad och vätskan i flaskan är guldet. När man druckit av den blir hela tillvaron ett diamantregn. Det går bra att hälla över Moment Efva i en fickplunta också, det är ett råd jag kan ge, kom ihåg: Marlene Dietrich gick aldrig utanför dörren utan en fickplunta.

Efva ryggar tillbaka inför att kallas whiskykonnässör, men whiskyälskare går bra:

– Ja, definitivt. Jag började väl som alla andra i min generation att dricka billigt vin i unga år, Liebfraumilch, Tirnave, och så vidare, men ens krav på smak utvecklas med åren och för tio år sen var jag framme – en whiskyälskare, säger Efva.

Det började med maltwhiskyn Macallan och ledde med tiden till att hon köpte fat från Mackmyra.

– Jag köpte ett fat till mina söner, Adam och Simon, och Adam var 18 år då, men Simon var bara 14 och min exman, Niklas Strömstedt, blev alldeles upprörd: ”Efva! Ska du köpa sprit till barnen?!” Men man får ju vänta i fem år på att få faten. Vid det laget visste jag att Simon skulle ha skägg.

Efva och hennes livspartner och kärlek, Eva Dahlgren, köpte ett fat till sig själva också – och var slutgiltigt fast som whiskyälskare – en kärlek som är för livet.

– Jag vill se fler kvinnor följa i våra fotspår och det är inget krångligt, det är bara att börja. Whisky, för att inte tala om Moment Efva, ska drickas i ett stort, jävligt snyggt glas med lite whisky i samklang med en stor iskub, låt sen iskuben smälta litegrann, inte mer, lyft ur den med en sked innan det blir för blaskigt, då är det perfekt, säger Efva.

Efva delar inte bara ut allmänna råd, nej, hon har konkret infört det som, inte ett krav, men ett starkt uttalat önskemål till sina medarbetare på jobbet.

– Min PR-chef och marknadschef, Petra, jobbar väldigt nära mig och jag sa strax åt henne: ”Ska du jobba så här tätt med mig måste du lära dig att dricka whisky.” Jag skojar, klart att det inte var ett KRAV. Jag menar, jag hade jobbat vidare med henne även om hon inte lärt sig att dricka whisky. Men jag skojar bara lite. Hon har lytt, hon har övat upp sig genom att arrangera tjejmiddagar på whiskytemat – och nu är också hon en whiskyälskare. Jag öppnade upp den dörren i hennes liv.

Angela är också ute på mission. Hon är en kvinna i en traditionellt manlig miljö. När hon började jobba med whisky var kvinnorna i den världen lika vanliga som isbjörnar i centrala Riyadh.

– När jag förr i tiden höll whiskyprovningar var det inte ovanligt med 100 procent män i lokalen, i bästa fall var jag kanske nere på 90 procent. Det är självklart inget fel på whiskyälskande män, men det blir oavsett sammanhang bättre om det är en jämn könsfördelning. Det blir mera civiliserat, för bara killar i grupp blir mera killiga. 

Text Anders Ström Foto Rickard L. Eriksson

Prenumerera och få 6 nr direkt hem i brevlådan! 
Årsprenumeration 360 kr
Tvåårsprenumeration 620 kr
Anmäl dig här!

 

Psst... nu finns vi även på instagram! @vinochbar

 

Förlaget VB Journalen AB

info@vinochbar.com

Instagram@vinochbar

 

Kundtjänst/prenumeration:

Pressdata 08-799 63 97

vinochbar@pressdata.se